maanantai 7. helmikuuta 2011

Quote IX

S.Beckett: The Unnamable

Enää en puhu ruumiista ja kulkureiteistä, taivaasta ja maasta, en tiedä mitä ne ovat. He ovat kertoneet minulle, selittäneet minulle, kuvailleet minulle, mitä se kaikki on, miltä se näyttää, mitä varten se on, toinen toisen perään, tuhat kertaa, tuhannessa yhteydessä, kunnes olen varmasti alkanut näyttää siltä kuin ymmärtäisin. Kuka uskoisi, kuullessaan minua, etten ole koskaan nähnyt mitään, koskaan kuullut muuta kuin heidän äänensä? Ja ihminen, luentoja joita he pitivät ihmisistä, ennen kuin alkoivat sulauttaa minua häneen. Mistä puhun, millä puhun, kaikki on peräisin heiltä. Se on minulle samantekevää, mutta se ei kelpaa, se on loputonta. Minusta minun on nyt puhuttava, vaikka joutuisin tekemään niin heidän kielellään, se on alku, askel kohti hiljaisuutta ja hulluuden loppua, hulluutta olla pakotettu puhumaan ja olla kyvytön puhumaan, paitsi asioista jotka eivät koske minua, joilla ei ole väliä, joihin en usko, joita he ovat tunkeneet minut pullolleen estääkseen minua sanomasta kuka olen, missä olen, ja tekemästä mitä tehdä täytyy ainoalla tavalla joka voi viedä sen päätökseen, tekemästä mitä minun on tehtävä. Kuinka he mahtavatkaan vihata minua! Ah millaiseen tilaan he ovat minut saaneet, mutta silti en ole heidän otuksensa, en aivan, en vielä. Todistaakseni heille, kunnes kuolen, ihan kuin sillä pelleilylle olisi mitään kuolemaa, siihen he ovat vannoneet saattavansa minut. Olla kykenemättä avaamaan suutani julistamatta heitä, ja meidän kumppanuuttamme, siihen he kuvittelevat alistavansa minut. Se on halpa temppu, joka koostuu sanaryppäiden tunkemisesta kurkustasi alas sillä periaatteella ettet voi tuoda niitä takaisin pinnalle joutumatta heidän rotuunsa leimatuksi. Mutta minäpä korjaan siansaksansa heidän puolestaan (?). Joka tapauksessa en koskaan ymmärtänyt siitä sanaakaan, en sanaakaan tarinoista, joita se sylkee, kuin lihankimpaleita oksennuksessa. Kykenemättömyyteni sisäistää, nerokkuuteni unohtaa, ovat tehokkaampia kuin he ottivat huomioon. Ymmärtämättömyyteni (?), sinun ansiostani olen oma itseni, lopussa. Mitään ei jää jäljelle valheista joilla he minut tukkivat. Ja olen viimein oma itseni, kuin nälkiintynyt röyhtäisee hajutonta ilmaansa ennen kooman autuutta. Mutta kuka, he? Onko se todella sen arvoista tiedustella? Säälittävillä(?) keinoillani? Ei, mutta se ei ole mikään syy olla tekemättä. Omalla maallaan, omilla aseillaan, hajoitan heidät, ja heidän vajavaiset nukkensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti