keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Quote V

Samuel Beckett: The Unnamable

…survoi päätäni puulla ja raudalla, se en ollut minä, ei ollut päätä, ei puuta, ei rautaa, en tehnyt mitään minulle, en tehnyt mitään kenellekään, kukaan ei tehnyt mitään minulle, ei ole ketään, olen etsinyt, ei ketään muuta kuin minä, ei, ei edes minua, olen etsinyt kaikkialta, on oltava joku, sen on oltava jonkun ääni, en vastusta, minä haluan mitä se haluaa, olen se, olen sanonut niin, se sanoo niin, toisinaan se sanoo niin, sitten se ei sano, en vastusta, haluan sen hiljenevän, se haluaa hiljentyä, se ei voi, se hiljenee hetkeksi, sitten aloittaa uudestaan, se ei ole todellista hiljaisuutta, se sanoo ettei se ole todellista hiljaisuutta, mitä voidaan sanoa todellisesta hiljaisuudesta, en tiedä, että en tiedä mitä se on, ettei sellaista ole, tai ehkä sellainen on, kyllä, että kenties on, jossain, en saa koskaan tietää.

Mutta kun se hidastuu ja kun se pysähtyy, mutta se hidastelee jatkuvasti, se pysähtelee jatkuvasti, kyllä, mutta kun se pysähtyy hyväksi toviksi, hyvä tovi, mitä ovat hyvät tovit, mitä sitten, muminaa, sitten sen on oltava muminaa, ja kuunteleminen, joku kuuntelee, ei tarvetta suulle, ei tarvetta korville, ääni kuuntelee, puhuessaan, kuuntelee hiljaisuuttaan, joka mumisee, joka pitää ääntä, hentoa ääntä, sama ääni mutta hentona, se jää kurkkuun, siinä taas kurkku, siinä jälleen suu, täyttää korvat, siinä jälleen korvat, silloin oksennan, joku oksentaa, joku alkaa taas oksentaa, niin sen täytyy tapahtua, minulla ei ole tarjota selityksiä, selityksiä en vaadi,



pilkku putoaa siihen missä hukun lopullisesti,



sitten hiljaisuus, uskon siihen tänä iltana, yhä tämä ilta, kuinka se mateleekaan, en vastusta, kenties on kevät, orvokkeja, ei, sekoitan syksyyn, kaikelle on aikansa, asioille jotka menevät, asioille jotka loppuvat, he eivät koskaan saisi minua ymmärtämään sitä, asioille jotka hievahtelevat, lähtevät, palaavat, valo joka tanssii, he eivät koskaan saisi minua näkemään sitä, ja kuolema halvalla, kuoleva ääni, siinä hyvä juttu, viimein hiljaisuus, ei muminaa, ei ilmaa, ei kuuntelijoita, ei minun kaltaisilleni, aamen, matkaan!

Suunnaton vankila, kuin satatuhatta katedraalia, ei enää mitään muuta koskaan, tästä eteenpäin, ja sen sisällä, pikkuruisena, kuihtuneena, vanki, miten hänet voisi löytää, kuinka valheellinen tämä tila onkaan, mitä välitöntä valheellisuutta, haluta kietoa sellainen ympärilleen, haluta laittaa olento sisälle, sellissä olisi riittämiin, jos luovuttaisin, jos vain voisin luovuttaa, ennen aloittamista uudelleen, mitä ilmattomuutta, juuri niin, ejakulaatioita, jotka auttavat jatkamaan, lykkäävät h-hetkeä, ei, toisinpäin, en tiedä,

aloita alusta, tässä äärettömyydessä, tässä hämäryydessä, käy läpi aloitusvaiheet, sinä joka et osaa hievahtaa, sinä, joka et koskaan aloittanut, sinä joka, käy vaiheet läpi, mitkä vaiheet, et osaa liikkua, päästät äänesi irti, se kuolee holvissa, se kutsuu sitä holviksi, ehkä se on kadotus, nämä ovat vain sanoja, ne puhuvat vankilasta, en vastusta, tarpeeksi valtava kaikelle kansalle, vain minulle, tai se odottaa minua, menen nyt sinne, yritän mennä sinne nyt, en voi liikkua, olen jo siellä, minun on jo oltava siellä, ehken ole yksin, kenties kaikki kansa on täällä, ja ääni on sen ääni, saapuen minulle sopivana, olisimme eläneet, olleet hetken vapaita, nyt me puhumme siitä, jokainen itsekseen, jokainen ääneen itselleen, kaikki kansa, puhuen ja kuunnellen, kaikki yhdessä, ei, olen yksin, kenties ensimmäinen, tai viimeinen,

puhuen yksin, kuunnellen yksin, yksin yksin,

muut ovat poissa, heidät on vaiennettu, heidän äänensä vaiennettu, heidän kuuntelunsa vaiennettu, yksi kerrallaan, jokaisen uuden tulokkaan myötä, uusi saapuu tänne, en ole viimeinen, pääsen muiden joukkoon, olen mennyt, hiljaisuudessa, se ei tule olemaan minä, se en ole minä, en ole siellä vielä, menen sinne nyt, yritän mennä sinne nyt, ei onnistu, odotan vuoroani, vuoroani vaipua sinne, vuoroani puhua siellä, vuoroani kuunnella siellä, vuoroani odottaa siellä vuoroani vaipua, olla jälleen mennyt, se on loputonta, se tulee olemaan loputonta, mennyt minne, minne aiot mennä, täytyy mennä jonnekin muualle, odottaa jossain muualla, odottaa vuoroasi mennä jälleen, ja niin edelleen…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti